اخبار و مقالات, خبر فوری

حرز امام جواد علیه السلام چیست

حرزامام جواد

🤲حرز امام جواد علیه السلام چیست🤲
حرز امام جواد چیست؟ آیا از انسان محافظت میکند؟ آیا حدیثی در تایید خواص حرز امام جواد (علیه السلام) وجود دارد؟ خواص بازوبند حرز امام جواد و کاربرد هایش چیست؟ متن دعا را از کجا میتوان پیدا کرد؟ آیا میتوان بدون وضو با آن تماس داشت؟

آداب نوشتن دعای حرز حضرت جواد ع چگونه است؟ آیا نماز مخصوصی دارد؟ برای پاسخ این سوالات و سوالات دیگر در ارتباط با دعای حرز امام جواد (ع) با ما همراه باشید

 


✅معنای کلمه “حرز” در لغت
کلمه حرز (amulet) در زبان فارسی به مکانی گفته میشود که به طوری حصار یافته و مستحکم باشد که اشخاص با ورود به آن از آسیب ها و خطرات محفوظ باشند و اصطلاحا تعویذ و یا بخشی از آن میباشد که موافق با قوانین شرع باشد.

 

✅واژه “حرز” در روایات و متون دینی
این واژه و ترکیباتش در متن قرآن مجید آورده نشده ولی در روایات مذاهب مختلف اسلام و ادعیه این کلمه بسیار زیاد به کار برده شدهاست. تعدادی از این روایات، مانند روایت انس فرزند مالک خبر از استفاده این واژه، به معنی کاربردی، در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) میدهند. و نتیجه این مطلب این است که پیامبر (ص)، ائمه معصومین و بعضی از اصحاب و پیروان ایشان برای مصونیت خویش یا بقیه از خطرات و گزندها از حرز استفاده و نتیجه مورد نظر را هم کسب میکردهاند.
میتوان گفت که همه ائمه اطهار علیه السلام دارای احراز مخصوص خود بودند. نکته قابل توجه اینجاست که در دین وهابیت که این دسته از کارها را حرام میدانند استفاده و بهره بردن از دعای حرز حضرت جواد ع  و یمانی امیر المومنین را بلامانع اعلام کردهاند! درمنابع روایی شیعه، احراز مختلفی از ائمه علیهمالسلام نقل شدهاست؛ همچون حرز حضرت زهرا سلام الله علیها، یمانی منسوب به امیرالمومنین (ع)، حضرت خدیجه سلام الله علیها و… ولی با توجه به معنی حرز امام جواد (ع) و خواص دعای حرز حضرت جواد (ع) این حرز یکی از معروف ترین احراز برای دفع بلا میباشد و مسلمانان میتوانند از فواید دعای حرز حضرت جواد (ع) در این امر بهره کافی ببرند.

✅معرفی اجمالی حرز امام جواد (علیه السلام)
شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که حرز امام جواد چیست؟ خواص حرز امام جواد (ع) چیست؟ دعای حرز امام جواد آشناترین دعا نزد علما و بزرگان دین میباشد. این دعای شریف به دو صورت صغیر و کبیر معروف است. حرز صغیر یا کوتاه به دعای یا نور یا برهان نیز معروف است و تنها به اندازه یک سطر میباشد که در ادامه آن را باهم میخوانیم:

«یا نُورُ یا بُرْهانُ، یا مُبینُ یا مُنیرُ، یا رَبِّ اکْفِنی الشُّرُورَ وَ آفَاتِ الدُّهُورِ وَ أَسأَلُکَ النَّجَاهَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ»

برای دعای یا نور یا برهان که از امام جواد (ع) بیان شدهاست خواصی ذکر شده است. دفع بلایای دنیا و عاقبت بخیری در آخرت فواید دعای یا نور یا برهان است. اما حرز کبیر دارای خواص بسیار زیادی است از جمله که درباب فواید این دعای کبیر آمده است که خودتان را به این متن حرز کنید که اگر لشکریان ترک و روم تو را ملاقات کنند و همه شان همراه با تمام اهل زمین ضد تو به پا خیزند، به تو بدی از آنها نخواهد رسید و از همه آنها محفوظ خواهیماند.

✅خواص حرز امام جواد به نقل از آیت الله بهجت
همانطور که پیشتر بیان شد حرز صغیر دارای دو خاصیت دفع بلایای و عاقبت بخیری است اما دعای حرز کبیر دارای فواید بسیار زیادی است که در ادامه میآید. با دقت در معنی حرز امام جواد (ع) میتوان دریافت که مهمترین خاصیت حرز امام جواد جهت دوری از بلایای زمینی و آسمانی میباشد که در کتابی از سید بن طاووس به آن اشاره شدهاست و مرحوم مجلسی خواص دعای حرز جواد (ع) را در کتاب بحارالانوار ج ۹۱ ص ۳۵۴ بیان کردهاند.
آیت الله بهجت درمورد خواص حرز امام جواد و فواید آن میفرمایند: به جهت دوری از خطرات و بیماری ها، محافظت از آزار شیطان و اجنه، درمان دیدن کابوس در خواب، باطل کردن جادو و سحر و… به همراه داشتن این دعا توصیه میشود. همچنین برای دفع چشم زخم ( چشم نظر ) تاثیرگذار میباشد.
ایشان همیشه در جواب به سوالاتی که در مورد حسادت، آزار شیطان و اجنه، خوابهای پریشان و … میشد تاکید زیادی به خواندن چهار قل، معوذتین و به همراه داشتن این دعا میکردند و از فواید حرز امام جواد (ع) اگاه بودند
همچنین نظر آیت الله بهجت در مورد حرز امام جواد (ع) از زبان استادشان را باهم میخوانیم: بنده در مورد اذکار از «آیت الله قاضی» (استادم) سوالی نمیکردم، ولی بعضی اوقات خودشان بیان میکردند. مثلا اینکه دعای حرز امام جواد (ع) که با بسته شدن به بازو سبب ایجاد خاصیت مصونیت میشود و دیگر خاصیت دعای حرز جواد (ع)  “استفاده برای خنثی کردن جادو و طلسم” است و البته نکته حائز اهمیت این است که فقط باید به بازو بسته شود.
ایشان در کنار به همراه داشتن این دعا چند سفارش دیگر هم فرمودهاند از جمله:
آیه الکرسی را بخوانید و در منزل نصب نمایید
خواندن چهار قل و تکرار به ویژه هنگام خواب
قرآن کوچکی، همیشه همراه داشته باشید
خواندن معوذتین(سورههای فلق و ناس)
در هنگام اذان با صدای نسبتا بلند اذان بگویید
خواندن ۵٠ آیه از قرآن کریم در روز باصدای نسبتاً بلند و …

✅لیست ۸۰ خواص حرز امام جواد (علیه السلام)
خواص حرز امام جواد چیست؟ در دین اسلام دعاها و راه های زیادی وجود دارد که به واسطه استفاده از آنها بلاها و سحر و جادو از انسان دور میشود که در بین آنها این دعای شریف از حضرت جواد (ع) شناخته شدهترین است. در ادامه لیست کامل فواید و خواص آن آوردهشدهاست. همانطور که پیشتر بیان شد این خواص مربوط به دعای حرز کبیر است:

۱- دفع بلایا:
یکی از مهمترین و شاید مهمترین خاصیت از بین خواص حرز امام جواد علیه السلام همین خاصیت دفع بلا است. دعای حرز امام جواد ع بین همه دعاها و تعویذات مانند حرز شرف الشمس برای دفع بلا معروفتر است. اگر به معنی حرز امام جواد (ع) دقت کنیم ممکن است بتوانیم از مصداقهای دفع بلا مواردی را همچون حفظ از بیماری نام می برم

که در ادامه مقاله به بیان آن مصادیق هم خواهیمپرداخت که از خواص دعای حرز امام جواد میباشد.

۲- دفع چشم زخم:
حضرت امام صادق (علیه السلام) : «چنانچه میتوانستید قبرها را بشکافید (علت مرگ را متوجه میشدید) میفهمیدید که اکثر مرگومیرها به سبب چشم زخم میباشد.» همین طور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودهاند که :« چشم زخم میتواند مرد را در قبر قرار دهد وشتر را در دیگ.» میتوانیم دفع چشم زخم را از اثرات اصلی این دعا بدانیم.

۳-مصونیت سحر و جادو:
علامه مجلسی بیان میکند که چیزی که از قرآن و احادیث مشخص گردید یک نوع تاثیر سحر در بعضی افراد و در بعضی بدنها میباشد مانند تغییر در دوستی و دشمنیها، شادی و غصهها. همینطور به این نکته نیز اشاره میکند که جادو به وسیله تعویذات «ادعیه منقول از ائمه همچون دعای حرز امام جواد (ع)» و آیات قرآن و با توکل و امید به حضرت پروردگار دفع خواهندشد.
همچنین با اندکی توجه در دعای حرز امام الجواد علیه السلام و دقت در معنی حرز امام جواد (ع) میشود به این نتیجه دست یافت که به صورت ضمنی خواص و فواید ذیل را دارا میباشد:
✔دفع نگاه و زبان بد دشمنان از مهمترین موارد خاصیت دعای حرز امام جواد (ع) است
✔جلوگیری از ضرر و زیان از مردم، پادشاهان، شیاطین، اجنه و دیوها
✔تاثیر فروان در دفع چشم زخم مانند سنگ چشم زخم
✔موثر بودن دعای حرز امام جواد ع در حفظ از وسوسه مردم و شیاطین
✔باطل کردن انواع سحر و جادو
✔محفوظ ماندن از مکر، فریب و عداوت
✔مصونیت از زخمها، مغروق گشتن و مغلوب شدن
✔حفظ عزت و آبرو یکی دیگر از موارد خاصیت حرز امام جواد (ع) است
✔محفوظ ماندن از کشته شدن و انتقام گرفتن
✔جلوگیری از مریضی و اذیت و آزار
✔مصون ماندن از تنگدستی، گرسنگی و تشنگی
✔همچنین محفوظ شدن از کاستی در دین و معیشت از خواص دعای حرز امام جواد (ع) میباشد.
✔دور کردن اجنه کافر از دارنده حرز
✔افزایش برکت در رزق و روزی
✔گشایش در امور و کار
✔کسب نمودن مقام، احترام و عزت
✔پیروزی در برابر دشمنان
✔دفع وحشت از تنهایی
✔براورده شدن حاجتهای مشروع فرد
✔ازبین بردن خطر خیانت به دارنده حرز
✔عدم تهدید بزرگی و اقتدار شخص (حفظ قدرت)
✔دفع مسخ و تغییر خلقت
✔دوری از خطر تشنگی به شخص
✔عدم احتیاج به غیر از خداوند
✔تسهیل شدن مصائب و مشکلات
✔تقویت روابط درون خانوادگی
✔جذب اشخاص صالح به سمت صاحب حرز
✔دفع نمودن اشخاص بدکار و شرور از زندگی
✔انداختن ترس صاحب حرز در دل ستمکاران
✔آشکار شدن دست افرادی که پشت سر صاحب حرز غیبت نمودهاند
✔مورد شفقت و دلسوزی و عشق واقع گردیدن دیگر خاصیت حرز امام جواد (ع) است

تهیه دعای حرز کبیر جواد (ع)  راه بهره مندی از این خواص است. با توجه به خصوصیات و ویژگیهای احراز امامان و مطالعه احادیث و روایات میتوان به این نتیجه رسید که به همراه داشتن حرز کوتاه یا کامل امام جواد (ع) میتواند کمک زیادی به ما بکند تا از بلاهای زیادی در امان نگاهمان دارد. که دعای حرز کبیر به صورت بازوبند همراه با قاب نقره توصیه شده است اما دعای حرز صغیر ( دعای یا نور یا برهان …) به صورت بازوبند یا انگشتر و گردنبند حرز امام جواد (ع) مورد استفاده قرار میگیرد.

✅منابع و نظر دیگر بزرگان دین
دعای حرز امام جواد (علیه السلام) را سید بن طاووس در یکی از کتبش نقل کرده است و علامه مجلسی هم در جلد ۹۱ کتاب بحار الانوار به آن اشاره کرده و آن را از سید بن طاووس نقل نمودهاست. نوشتن و قرائت و معیت دعای حرز جواد ع تاثیر فراوانی دارد و خواندنش بسیار توصیه شدهاست.

۱- سید بن طاووس: در روایات آمدهاست که مامون در جنگ با دشمنانش تا هنگامی که این دعا را به همراه داشت پیروز از میدان جنگ بیرون میآمد و آسیب نمیدید. (مهج الدعوات ص۶۱)

۲- آیت الله مجلسی: جادو و سحر به وسیله عوذات (ادعیه منقول از اهل بیت عصمت) و آیات قرآن کریم و امید به خداوند باطل میگردد.

۳- سید بحرالعلوم در مورد دعای حرز امام جواد علیه السلام میگویند: دعای حرز امام جواد علیه السلام مشهور و معروف و مورد تایید است و جواز گذاشتن دعا در قابی از نقره را صادر میکند.

۴- مرحوم سید علی قاضی: حرز امام جواد (ع) که به بازو بسته میشود و خاصیتش (به خصوص به جهت باطل کردن جادو و طلسم) تنها در حالت بستن به بازوی راست میباشد.

۵- سخن مرحوم بهجت درباره دعای حرز حضرت جواد (ع): به جهت پیشگیری از چشم زخم و یا بطلان سحر و جادو همراه داشتن دعای حرز جواد ع تاثیر فراوانی دارد. (گوهرهای حکیمانه، ص۱۳)

۶- آیت الله خرازی: به خاطر دارم که حتی از پیش از قیام انقلاب اسلامی حرز امام جواد (ع) میان علما معروف و شناخته شده بود و مردم از فواید حرز جواد (ع) آگاه بودند.

۷- شیخ بهاءالدینی فرمودهاند: شخصی با سنگی عظیم بر سر کسی میزد ولی دیدم هیچ اتفاق خاصی برای او نیفتاد چرا که حرز امام جواد را به همراهش داشت. (به نقل از حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد)

۸- امام جواد (ع) میفرمایند: خود را به این دعا سپر کن که اگر لشکریان روم و ترک را ببینی و همگی به همراه کل اهل زمین بر ضد تو قیام کنند، به تو بدی نرسد و از تو محافظت میشود. (مهج الدعوات ص۳۹).

مرحوم مجلسی در کتاب خود (بحارالنور ج ۹۱ ص ۳۵۴) جزئیات بیشتری از خواص حرز امام جواد (ع) را بیان کردهاند. همچنین آیت الله بهجت در کتاب بهجت الدعا ص ۳۴۸ در مورد فواید حرز امام جواد (ع) و آداب به همراه داشتن آن نکات بیشتری را بیان کردهاند.

✅کوتاه درباره خواص انگشتر حرز امام جواد
اما خواص انگشتر حرز امام جواد چیست؟ در حقیقت این انگشتر با دیگر انگشترها تفاوتی ندارد و فقط خاصیت آن این است که دعای حرز امام جواد (غالبا دعای صغیر) درون انگشتر قراردادهشدهاست (درون انگشتر و پشت ستاره تعبیه شدهاست) پس با توجه به اینکه متن گذاشته شده درون انگشتر همان متن دعا است، خواص انگشتر حرز امام جواد همان خواص حرز صغیر جواد (ع) است و معمولا اینطور است که اگر آن انگشتر نگینی نداشته باشد معمولا طرح ستاره بر روی انگ
۱۴:۱۴
شتر زده میشود و وجود ستاره بیشتر به هنر انگشترسازی برمیگردد تا مسائلی همچون ستاره داوود و …

در بین مردم غالبا انگشتر حرز امام جواد زنانه و مردانه به صورت ستاره دار شناخته شده است اما انواع انگشترهای نگین دار دیگر را نیز میتوان با قراردادن این دعای شریف در پشت نگین به حرز امام جواد متبرک ساخت تا علاوه بر فواید حرز امام جواد (ع) از خواص سنگهای ارزشمندی همچون عقیق، فیروزه و … نیز بهرهمند گردید.

✅آداب بستن حرز امام جواد (علیه السلام
همانطور که پیشتر بیان شد دعای حرز کبیر به صورت بازوبند همراه با قاب نقره و بازوبند چرمی استفاده میشود اما دعای صغیر غالبا به صورت گردنبند، بازوبند و انگشتر و … استفاده میشود اما توصیه شده ترین حالت برای بهره مندی حداکثر از خواص آن استفاده به صورت بازوبند حرز کبیر است. هنگامی که قصد بستن حرز جواد (ع) (کبیر) بر بازو را دارید برای بهتر و کاملتر نتیجه گرفتن از خاصیت حرز امام جواد علیه السلام اول وضو بگیرید و سپس دو نماز دو رکعتی بخوانید؛ در هر رکعت پس از حمد، هفت بار «آیت الکرسی»، هفت بار آیه «شهدالله» (۱۸ سوره آل عمران)، هفت بار سوره مبارکه شمس، هفت بار سوره مبارکه لیل و هفت بار سوره اخلاص را قرائت کنید، (حرز صغیر نماز لازم ندارد)
نمازتان که به اتمام رسید دعا را به بازوی دست راست خودتان ببندید. چنانچه دعای حرز امام جواد (ع) را برای کودکی که بالغ نشده یا فردی که توانایی خواندن نماز را ندارد در نظر دارید میتوانید شخصی را از طرف صاحب این دعا به نیابت برای انجام این کار اجیر کنید که نماز را او بخواند تا با رعایت آداب حرز امام جواد (ع) از فواید به همراه داشتن دعای حرز امام جواد علیه السلام بطور کامل بهرهمند شوید.

نوشتن حرز امام الجواد (نوع کبیر) بر روی پوست آهو توصیه شده و جزئی از آداب بستن حرز امام جواد علیه السلام میباشد اما حرز صغیر را بر روی پارچه یا کاغذ و یا پشت انگشتر مینویسند و از خواص آن استفاده میکنند که همانطور که قبلا بیان شدحرز صغیر دارای خواص معدودی  است و آن خواص بسیار زیادی که بیان شد مربوط به دعای کبیر است و کاملترین نوع آن مطابق روایات به صورت پک کامل میباشد که به صورت ویژه برای خرید حرز امام جواد در سایت گالری نقره جات عبدالزهرا ارائه شده است تا مشتریان عزیز از حداکثر خواص بازوبند حرز امام جواد بهرهمند گردند.

✅زمان نوشتن حرز امام جواد (ع)
اگر خود مایل به نگارش این دعا هستید نکاتی را باید توجه داشته باشید. برای نوشتن این دعا زمان خاصی تعیین نشده است که حتما در آن زمان نوشته شود اما طبق روایات و توصیه ها در زمان نوشتن حرز امام جواد (ع) باید قمر در عقرب نباشد (حالت خاص نجومی که تنها در بعضی از روزهای سال اتفاق میافتد) همچنین بایستی دقت داشته باشید تا حروف و اعداد به درستی و بدون اشتباه نوشته شوند. توصیه شده است زمان نوشتن حرز امام جواد علیه السلام از قلم و کاغذ و جوهر ساخت دست مسلمان استفاده شود. همچنین، نیازی به گذاشتن اعراب کلمات نیست. همچنین توصیه شده است که در زمان نوشتن حرز امام جواد (ع) رو به قبله باشید و حتما وضو داشته باشید.

✅نکات استفاده از این دعا
پیش از استفاده دعای حرز امام جواد (ع)، رعایت این نکات توصیه میشود:
۱– نکته اصلی برای استفاده این دعا این میباشد که بدانید هدف اصلی شما از تهیه حرز امام جواد چیست؟ دعای حرز جواد علیه السلام شما را در تحت حفاظت پروردگار جهانیان قرار میدهد؛ پس هیچ شخص و هیچ چیز را در سود و زیان خودتان غیر خدا موثر ندانید و اتفاقاتی که حضرت معبود به دلیل رحمتش از شما دور میسازد به چیزهایی مانند شانس و مهارت خود و مسایلی از این دست نسبت ندهید. به خاطر این نعمتش شاکر پروردگار باشید و همواره خویش را تحت عنایت و مصونیت او بدانید «انَّ اللهَ خَیر حافِظَا وَ هُوَ ارحَمُ الرّاحِمین » «بدون شک خداوند بهترین نگهدارنده است و همانا او رحیم ترین رحیمان میباشد.»

۲– این نکته فراموش نشود که با توجه به معنی حرز امام جواد (ع) حرزی که در اختیارتان است بهترین راه مصونیت از انواع بلاهایی مانند چشم زخم و سحر و جادو (نوع کبیر) و دعایی از این بهتر وجود ندارد چرا که از منابع معتبر دینی گرفته شده است و این جزئی از خواص دعای حرز امام جواد (ع) میباشد.

۳– چنانچه اتفاقی برایتان افتاد در نظر داشته باشید که بنا بوده است که حادثهای عظیمتر رخ دهد که با رحمت خداوند و به علت همراه داشتن دعای حرز امام جواد علیه السلام به این اتفاق و بلای کوچک مبدل گشته است و از خاصیت حرز امام جواد علیه السلام جهت دفع بلا بهره برده اید.

۴– از معصیت هایی که باعث نزول بلا میگردند شدیدا دوری کنید تا از خواص دعای حرز امام جواد (ع) بتوانید بیشترین استفاده را ببرید مانند روابط نا مشروع (زنا)، گرانفروشی و کمفروشی، عدم پرداخت زکات، ظلم و یاری ظالم، خوردن حق مردم به خصوص حق یتیم، قطع رحم، نفرین و عاق والدین، کنار گذاشتن امر به معروف و نیکی و نهی از منکر و زشتی، گذشتن از دین برای بهرهوری از دنیا، کفران و ناسپاسی از نعمات، تمسخر و استهزاء، دروغ و نیرنگ و … ( برای مطالعه کامل این گناهان به کتاب بحارالانوار علامه مجلسی مراجعه کنید)

۵– دعای حرز امام جواد (ع) اسماء متبرکه دارد و نباید بدون وضو لمس شود جهت رعایت هرچه بهتر این نکته استفاده از بازوبند چرمی یا انگشتر و گردنبندی که مانع تماس مستقیم با پوست گردد توصیه میشود.

۶– درصورتی که دعا روی پوست آهو یا پوست بز و … نوشته شده باشد تا جایی که مقدور است آب به حرز امام الجواد نرسد تا پوست از حالت عادی اش خارج نگردد.

۷– طبق حدیثی در مورد آداب استفاده از حرزهای مختلف معصومین از امام جعفر صادق (ع) آمده است که میتوان در هنگام جنابت یا دستشویی رفتن آن را همراه داشت و اشکالی ندارد ولی خانم ها با حالت حیض و نفاس از خود جدا کنند یا که داخل یک بازوبند چرمی (همانند بازوبند حرز امام جواد (ع) ) بگذارند و سپس به بازو ببندد.

۸– دقت کنید که  حرز کبیر برای باطل کرن چ

شم زخم به بازوی دست راست بسته میشود چرا که همانطور که پیشتر گفته شد مرحوم بهجت از استادش آیت الله قاضی نقل کرده اند: حرز امام الجواد (ع) را به بازو ببندید که خواصش (به خصوص از جهت دفع سحر و جادو) در صورت بستن به بازو میباشد

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *